Virtuell verklighet i tv-spel

Virtuell verklighet är något som länge fascinerat människan, och det fanns i vår tankevärld långt innan det kunde bli verklighet: de första referenserna till själva konceptet virtuell verklighet dök upp i en science fiction-novell från 1935, ”Pygmalion’s Spectacles”, skriven av Stanley G. Weinbaum.

Idag är dock virtuell verklighet inte längre något som bara förekommer i science fiction och människors fantasi, utan i våra egna vardagsrum, bredvid elektronik som HD-tv-apparater och surfplattor. Det främsta användningsområdet för den form av virtuell verklighet som har utvecklats för privatpersoner och hemmabruk är att spela tv-spel. Några av pionjärerna inom detta område var skaparna bakom Oculus Rift, ett headset som används för att kunna uppleva spelmiljöer som en virtuell verklighet. Den första prototypen av Oculus Rift kunde bara visa bilder i 2D, men var revolutionerande på det sättet att den hade ett 90 graders synfält, vilket ingen annan liknande produkt på marknaden då hade. Prototypen skapades år 2010, och två år senare drogs en Kickstarter-kampanj igång för att finansiera projektet. Oculus Rift släpptes till slut på marknaden år 2016, men vid det laget hade detta headset fått konkurrens från flera andra tillverkare. Bland dem fanns Samsung Gear VR (som dock utvecklades i samarbete med Oculus). Samsung Gear VR liknar till utformningen Oculus, men är egentligen ett komplement till mobiltelefonen; själva headsetet möjliggör virtuell verklighet i mobilen.project_morpheus_at_gdc_2014

Även Sony har gett sig in i leken, vilket inte är konstigt med tanke på att Sonys konsol PlayStation är en av de största på marknaden. Deras variant av virtuell verklighetsmaskin kallades under utvecklingen Project Morpheus, men fick när den lanserades i oktober 2016 det lite mindre fantasifulla namnet PlayStation VR. Även PlayStation VR är en form av headset, och det har utvecklats för att vara kompatibelt med spelkonsolen PlayStation 4. PlayStation VR använder 360-graders rörelsedetektorer, 3D-bilder och 3D-ljud för att skapa en så nära upplevelse som möjligt av att man verkligen befinner sig inne i spelet – vilket ju är vad virtuell verklighet går ut på.

Än så länge är dock alla dessa alternativ för virtuell verklighet ganska kostsamma. Särskilt Oculus Rift fick ett betydligt högre pris på marknaden än vad som utlovats under utvecklingsfasen. Om man vill kunna köpa ett headset för virtuell verklighet med gott samvete, skulle därför de flesta behöva vinna lite extra pengar, till exempel på Megalotto.com. Sannolikt kommer dock virtuell verklighet i framtiden att vara lika vanligt som television, och priserna kommer att sjunka.

chronology