Marknadsför ditt elektronikföretag
Om du är intresserad av olika former av elektronik, som smartphones, datorer eller läsplattor, kanske du har funderat på att starta ett eget företag där du säljer elektronik. I nuläget finns det stora möjligheter att göra detta via en e-butik, eller att starta upp en verksamhet inom så kallad ”drop shipping”. Som nyföretagare kan du också behöva hitta olika sätt att marknadsföra ditt nya elektronikföretag, så att kunderna känner till att din verksamhet finns.
Hos Ungapped hittar du ett smsverktyg som hjälper dig att nå nya målgrupper på ett effektivt sätt. Du kan skapa och skicka dina utskick i verktyget snabbt och sedan följa upp resultatet. Du kan infoga dina egna personliga fält, få prisuppskattning och skicka automatiska sms till nya medlemmar och kunder.
Kom igång med företaget
Om du har planerat att komma igång med ditt eget företag kan du hos Verksamt.se läsa många tips och råd. Här finns möjligheten att skapa en checklista som tydligt visar vad du behöver göra för att starta upp ett elektronikföretag. Först av allt behöver du välja företagsform. Det finns flera olika företagsformer, däribland aktiebolag, handelsbolag och enskild näringsverksamhet. Det är också viktigt att hitta ett bra namn på företaget, som tydligt avspeglar vilken sorts verksamhet du bedriver och vilka signaler du vill skicka till dina kunder. Du kan skydda företagsnamnet inom din bransch, så att dina konkurrenter inte profiterar på din verksamhet. Företag inom elektronikbranschen kan behöva ha en mer tydlig verksamhetsbeskrivning när du skickar in den till Bolagsverket. Elektronikprodukter kan till exempel förtydligas som ”elektronikprodukter inom fordonsbranschen”, ”dataelektronik” ”försäljning av hemelektronik”. Ditt företagsnamn ska inte enbart beskriva din verksamhet, som till exempel ”Smartphones”, du behöver också ha ett distinkt namn som skiljer ut din verksamhet från andra inom branschen.
Marknadsföring med SMS
När du utför marknadsföring med SMS upprättar du en personlig kanal för kommunikation direkt till kunderna. Denna form av marknadsföring ställer därför höga krav på dig som avsändare, då du behöver ha en bra förståelse för hur dina mottagare kommer att reagera på försändelsen. Många kunder ser sin mobil som en personlig ägodel och kan ibland få starka reaktioner på ditt SMS, både positiva och negativa. När du utför mobilmarknadsföring behöver du därför ha bra transparens med kunden kring vilka personuppgifter som samlas in och varför de används. Om du säljer personuppgifterna vidare behöver kunderna också underrättas om detta.
Andra marknadsföringsmetoder
Med olika metoder inom marknadsföring kan du nå ut till kunderna och leda dem till din nya e-butik. Annonsering är en väl beprövad metod, som började med väggaffischer och annonser i tidningar men nu har allt blivit mer digitalt. Du kan exempelvis betala för att Google ska visa annonser med utvalda produkter från ditt sortiment, där du väljer ut vissa sökord som din målgrupp kan tänkas vara intresserade av. Att skicka ut direktreklam är en effektiv metod inom marknadsföring, där du skickar reklam om din nya e-butik direkt till mottagarna. Detta kan till exempel bestå av ett reklamblad som visar produkterna du har i ditt sortiment.